Elképesztően nagy felbontású fotó készült a Mona Lisa képről, kiderült, hogy milyen lehetett valójában, amikor da Vinci letette az ecsetet.
A világhírű Mona Lisa évszázadok óta bűvöletben tartja a művészet szerelmeseit, története és az ábrázolt hölgy személye számos legenda alapját képezi. Mona Lisa mosolya helyett legutóbb a szemöldöke, illetve annak hiánya került fókuszba. Egy francia kutató ugyanis azt állítja, tudja, miért nincs szempillája és szemöldöke a híres festménynek.
Pascal Cotte párizsi mérnök szerint a festmény rendkívül részletes digitális szkennelése lehetővé teszi, hogy a festékrétegek mögé lássunk és felszínre kerüljön Leonardo da Vinci 16. századi portréjának eredeti arca.
A szakember aprólékos vizsgálata szerint a világ leghíresebb festményén eredetileg volt szemöldök és szempilla is. A kép 240 megapixeles szkennelése feltárta Mona Lisa bal szemöldökének nyomait, a kutató szerint restaurálás során tűnhettek el az arc jellegzetessége szempontjából fontos ecsetvonások.
Cotte szívéhez különösen közel áll a festmény, amikor a hatvanas években Párizsban nőtt fel, órákig bámulta a Louvre-ban. Később a fény és az optika területén szerzett tudományos képzettségét felhasználva egy olyan kamerát fejlesztett ki, amely lehetővé teszi számára, hogy megvizsgálja megszállottságának tárgyát.
A 49 éves szakember 3000 órát töltött a festményről készített felvételek elemzésével. Cotte szerint a látható spektrumból, valamint az emberi szem számára láthatatlan infravörös és ultraibolya tartományból származó fény érzékelésére használt szenzorok segítségével kamerája lehetővé tette számára a következő megállapításokat:
Cotte elmondta, hogy elemzéseiből az is kiderült, hogy milyen színek voltak eredetileg da Vinci festőpalettáján. A kor, a lakkozás és a későbbi restaurátorok keze munkája eredményezett olyan festményt, amelyen a zöld, a sárga és a barna leghangsúlyosabb színek.
Cotte 22 gigabájtos digitális fotóval dolgozott, 13 különböző színszűrőt használt és nem a kereskedelmi forgalomban kapható digitális fényképezőgépekben található három-négy színszűrőt. Az elemzések adataiból elkészítette a Mona Lisa reprodukcióját is, világoskék és ragyogó fehér színekkel, amilyen szerinte akkor volt, amikor da Vinci befejezte a képet.
Az alapos szakértői munka ellenére néhány művészettörténész szkeptikusan fogadta Cotte bejelentését. A legtöbben azonban remélik, hogy a francia technikája útmutatóként szolgál majd a jövőbeni restaurátoroknak, nemcsak a golyóálló üveg mögé zárt Mona Lisa, hanem minden más műkincs esetén világszerte.
Da Vinci híres festmények szkennelése után Cotte több mint félezer másik képről készített szuper-nagy felbontású fotókat, elemzés céljából, köztük Van Gogh, Brueghel, Courbet és más európai mesterek műveiről.
„Ahhoz, hogy kulturális örökségünket hitelesen tovább adhassuk a gyermekeinkkel, a lehető legtöbb információt kell biztosítanunk számukra "
– mondta a szakértő.
Az elmúlt 500 évben számos izgalmas esemény történt Mona Lisával, ezeket sorolja fel Osbáth Márk ebben a videóban: