Tiltott bolygót találtak a tudósok, aminek nem is lenne szabad léteznie
Borítókép:  Profimedia
Rejtélyes Föld

A 280 fényévnyire lévő planéta megkérdőjelezi a bolygóképződéssel kapcsolatos eddigi elméleteket.

Szokatlanul nagy bolygót találtak a csillagászok egy kisméretű csillag körül, nagyjából 280 fényévnyire a Földtől. A TOI 5205b néven újonnan felfedezett égitest döbbenetes mérete arra késztette a kutatókat, hogy „tiltott bolygónak” nevezzék el.

A tiltott bolygó akkora lehet, mint Naprendszerünk legnagyobb planétája, a Jupiter. A kutatók a NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) nevű műholdja segítségével szúrták ki. A 2018-ban indított bolygóvadász küldetés a legközelebbi és legfényesebb csillagok fényét méri fel, hogy a csillagászok észrevegyék a fényben bekövetkezett süllyedéseket, ami arra utal, hogy a Napok körül bolygók keringenek. A TESS küldetés azóta több ezer potenciális bolygót térképezett fel.

Az exobolygó a TOI-5205 nevű vörös törpecsillag körül kering, amely körülbelül 40 százaléka napunk méretének és tömegének, hőmérséklete pedig körülbelül 3127 Celsius-fok. (A Napunk kb. 5527 Celsius-fokon izzik.)

Ezek a halvány csillagok a leggyakoribbak az univerzumban, és az elmúlt években a csillagászok felfedezték, hogy a hasonló törpecsillagok körül meglehetősen nagy számban keringenek bolygók. Arra azonban nem számított senki, hogy ilyen kicsi csillagok ilyen hatalmas bolygóknak adhatnak otthont.

A felfedezés megkérdőjelezi a bolygóképződéssel kapcsolatos eddigi elméleteket.

A csillagászok rendszeresen találnak gázóriásokat törpecsillagok körül, de a TOI 5205b az első, ami egy nála jóval kisebb csillag körül kering.

A kutatók a bolygót egy citromhoz hasonlították, amely egy borsó körül kering. Naprendszerünkben a Jupitert egy grépfrút körül keringő borsóhoz lehetne hasonlítani.

Hogyan alakulhatott ki a tiltott bolygó?

A csillagok hatalmas gáz- és porfelhőkből alakulnak ki az űrben, a visszamaradt anyag pedig a csillag körül örvénylik, és egy forgó korongot hoz létre, ahol bolygók születnek.

Ha kezdetben nincs elegendő sziklás anyag a mag kialakításához, akkor nem jöhet létre gázóriásbolygó. Ha pedig a gázok elpárolognak, mielőtt a hatalmas mag kialakulna, szintén nem alakul ki óriásbolygó.

A TOI-5205b mégis létrejött, holott a bolygóképződéssel kapcsolatos eddigi ismereteink alapján nem is létezhetne, ezért kapta a tiltott bolygó becenevet a csillagászoktól.

A kutatók a jövőben szeretnék megfigyelni a különös égitestet a James Webb Űrteleszkóp segítségével is, amely képes lenne felmérni, hogy a planétának van-e légköre és tartogat-e még más titkokat.

A Texasi Egyetem kutatói rendelkeznek egy 10 méteres Hobby-Eberly teleszkóppal, ami az Austin's McDonald Obszervatóriumban található. Az eszköz használói szerint több ilyen bolygó jelenlétére utalnak az adatok, ezért nincs kizárva, hogy lesz még meglepetés, a közeljövőben akár több ilyen tiltott bolygó felfedezéséről is beszámolhatnak a kutatók.

A felfedezésről írt tanulmány az Astronomical Journalban jelent meg.

Forrás: CNN