maxinewz.hu
Keresés
Menü megnyitás
Borítókép:  Fortepan adományozó KRAMER ISTVÁN DR - FOTO: Fortepan
Maxinewz

A Manci és a Böske hídra is nagy szükség volt, de egy jégzajlás majdnem elpusztította mindekttőt.

A második világháború számos tragédiája közül az egyik 1944. november 4-én, a szombati csúcsforgalom idején történt. Ezen a napon összeomlott a Margit híd Pesttől a Margit-szigetig terjedő hídszakasza, közel 600 ember vesztette életét, közöttük a háromszoros olimpiai bajnok vívó, Kabos Endre is. 

A tragédia után néhány hónappal, 1945. január 18-án hajnalban a németek megadták a kegyelemdöfést a hídnak, a megmaradt budai részt is felrobbantották. Az azonnali újjáépítésről szó sem lehetett, nagyobb baja is volt akkor éppen az országnak. 

A Mancira nagy szükség volt, de csak rövid ideig

Budapest ostroma után az épen maradt mederpilléreken fajármokra szerelt kis kábelhidat építettek, amely gáz- és postai vezetékeket hordozott. A folyó egy másik szakaszán, az eredeti híd roncsai mellett a Vörös Hadsereg húzott fel egy facölöp hidat 1945 áprilisában, amit a következő télen elvitt a jégzajlás. A dunai átkelés azonban létszükséglet volt, így 1946 tavaszára a cölöphíd helyén pontonhíd épült, amit a köznyelv Mancinak nevezett el. 

A Manci híd 2,2 méter széles kocsiútból és két 1 méteres járdából állt, órarend szerint lehetett átkelni rajta. Több mint két év után az új Margit hidat a Ganz gyár tervei alapján megépítették meg, így Manci feleslegessé vált és elbontották.

A Böske hídnak a járókelők adtak nevet

1945 januárjában a német hadsereg, a háború biztos elvesztésének tudatában, Budapestről kivonulva négy nap alatt felrobbantotta a Petőfi, a Szabadság, az Erzsébet, a Lánc- és a Margit hidakat. 

A Budáról Pestre való átkelést azonban biztosítani kellett valahogy, ezért romházakból és roncsokból kitermelt vasszerkezettel megerősített közúti pontonhidat építettek, amelynek a parthoz kapcsolódó, 30 méteres hídszakasza a vízállásnak megfelelően mozgott. 

A hidat 1945. november 18-án nyitották meg a forgalom előtt, és az átkelésért hálás tömeg a közelben látható Erzsébet híd romjai miatt Böske néven emlegette. 

Az 1946-os zord tél és a jégzajlás Böskét sem kímélte, jelentős károkat szenvedett, de helyre pofozták. 1949. november 20-án bontották csakle, de mintegy jövőbe mutató újrahasznosítási módszerként, a Boráros térnél újra összeszerelték, ahol a Petőfi híd 1952. november 25-i átadásáig látta el feladatát. 

Az alábbi videó korabeli fényképek alapján készült, amely a régi Erzsébet híd építését, romjait, majd az újjáépítés momentumait mutatja be: