Több mint húsz erdei kisvasút közül választhatunk, melyek közül néhány meglepően hosszú útvonalon mutatja be a természet szépségeit.
Magyarországon számos erdei kisvasútra válthatunk jegyet, húsznál is több lehetőség van országszerte, hogy közvetlen közelről megismerjük és élvezzük a természet szépségeit. Sok erdei kisvasút olyan területen közlekedik, amelyek autóval vagy gyalog nehezen lenne bejárható. A látványosságok mellett maga az utazás is élmény, különösen a gyerekek számára.
A kisvasút varázsához hozzátartozik az is, hogy lassabb tempóban élvezzük az utazást, és közben több időnk van szemügyre venni a környezetet. A környezetbarát(abb) megoldásoknak köszönhetően ma már sok jármű elektromos meghajtással közlekedik, ami kevésbé zavarja az útvonalán élő állatok nyugalmát.
A legtöbb erdei kisvasút időszakosan és rövidtávon közlekedik, több megállóval, hogy a legforgalmasabb túraútvonalak érintésével különleges élményt kínáljon a kirándulóknak. Akadnak azonban olyanok is köztük, amelyek nagyobb távolságot tesznek meg.
A Budapesti régió kisvasútjai a leglátogatottabbak, hiszen a fővárosból sokan kapcsolják össze a kirándulást az erdei vonatozással. Olyan népszerű vonalak tartoznak a régióhoz, mint a Széchenyi Gyermekvasút, a Kemencei vasút, a Királyréti erdei vonal, a Szobi kisvasút, és a Nagybörzsönyi Erdei vasút.
Az ország északi részén öt kisvasút közül választhatunk, ezek a szilvásváradi, a lillafüredi, a gyöngyösi, a pálházi és a felsőtárkányi kisvasút, amely a legtöbb erdei járathoz hasonlóan tavasztól őszig várják a látogatókat. Aki a gyöngyösi kisvasútra vált jegyet, annak a 18 kilométeres táv miatt már hosszabb menetidővel kell számolni, de közel sem ez a leghosszabb útvonal.
Hazánk leghosszabb útvonala a Csömödéri Erdei Vasút, amely Lenti és Rédics közelségében, a szlovén határ közelében halad. A 32 kilométeres távon számos megálló és megannyi kikapcsolódási lehetőség vár a kirándulókra.
Magyarország leghosszabb erdei vasútja mentén ugyanis vasúttörténeti kiállítás, termálfürdő és arborétum is van, de ne feledkezzünk meg a 230 lépcsőfokos, 48 méter magas Nagykanizsai-kilátóról sem. A vasút építése több mint száz éve, 1918-ban kezdődött, évente 22 ezer utast szállít.
Magyarország a kisvasutak paradicsoma, az erdei útvonalakon kívül számos más helyszínen találhatunk kirándulóknak tervezett kötöttpályás közlekedési lehetőséget.
A Veresegyházi Medveotthonban is felpattanhatunk egy rövid utazásra, közben megismerkedhetünk a régi bányák hangulatával. A Múzeumvasút egy egyedülálló erdei bányavonat, mely muzeális jellegű bányamozdonyokkal közlekedik a medvekifutó és a kilátó mögött. A szerelvény az erdőben halad egy kb. 1500m-es körpályán, és menet közben átmegy egy bányavágaton is.
Európa leghosszabb normál nyomtávú múzeumi sínpályáján közlekedik a szentendrei Skanzen Vonat. A 2020-ban történt restaurálása során a vonat egyes részleteit aprólékos munkával állította helyre a felújítást végző szakember. A másodosztályú ülések kárpitozása, a harmadosztályú fapadok, de a csomagtartók, a bádogból készült feliratok is mind-mind megegyeznek a harmincas években használtakkal. Egyetlen eltérés, hogy a felújítás révén a motorkocsi akadálymentes, így kerekesszékkel és babakocsival is igénybe vehető.