Az emlékezés, a tanulás folyamatát a legtöbben az agyhoz kötjük. Egy friss kutatás során kiderült, hogy másfajta sejtjeink is részt vehetnek benne. Döbbenetes!
Az élőlények jó részére jellemző, hogy bizonyos információkat nemcsak befogadni és feldolgozni képesek, de hosszabb-rövidebb ideig tárolni és előhívni is. Az emlékezet (memória) olyan képességünk, amely segített a modern emberré válásunkban.
Az emlékezetek egy része cselekvéseket, viselkedési formákat tárol. Ezek nélkül aligha tudnánk mindennap bekötni a cipőnket, ez a hétköznapi feladat reggelente mindig fifikás feladványt jelentene számunkra, és alighanem késleltetné a munkába indulásunkat.
A memóriánk „bázisa” az agyban van, de nem egyértelműen meghatározható helyen. Az 1950-es években is megpróbálták állatkísérletek segítségével pontosan meghatározni, ám csak az derült ki, hogy az emlékezés és felidézés folyamata sokkal bonyolultabb a feltételezettnél.
Kísérleti patkányokat megtanítottak egy útvesztőből való kijutásra, majd – borzasztóan hangzik – eltávolították az agykéregük egyes részeit, hogy ezáltal leszűkítsék és megtalálják a memória központját. De az állatok mindig megtalálták a kivezető utat, ami azt bizonyítja, hogy az efféle információk egyszerre alighanem több helyen tárolódnak.
Egy friss kutatás egyenesen arra utal, hogy a különféle élmények, megtanult dolgok nem kizárólag az agyban raktározódnak el. De akkor hol? Bizonyítékot találtak arra, hogy a nem agyi sejtek is képesek emlékeket létrehozni, ez pedig új utakat nyithat a memóriazavarral járó betegségek gyógyításában is.
A felfedezés az úgynevezett térközös ismétléssel áll kapcsolatban. Már korábban felismerték, hogy egy tanulási folyamat (vagyis emlékezés) sokkal hatékonyabb, ha darabokra, munkamenetekre bontjuk, mintha egyszerre próbálnánk minden információt a fejünkbe tömni. Ez olyan egyetemes dolog a Földön, hogy a muslicáktól az emberig érvényes törvényszerűség.
A fentebb említett kutatás során elvégeztek néhány olyan kísérletet, amelyekben nem agyi sejteket próbáltak bevonni az emlékezés folyamatába. Új sejtvonalat fejlesztettek ki ideg- és veseszövetekből származó sejtek használatával, majd ezeket a tanulás során tapasztalható kémiai folyamatoknak tették ki. A csoda megtörtént: ezek a sejtek is képesek voltak felismerni az ingerek mintázatait, vagyis alkalmasnak bizonyultak a tanulásra.
Így működik a memória: