Leesett a kutatók álla: lassul a Föld forgása és ennek következményei lehetnek az emberiségre nézve
Borítókép:  Profimedia
Rejtélyes Föld

A Föld belső magjára vonatkozó szeizmikus mérések alapján lassul a forgási sebesség, ami meghosszabbíta a Föld napjait.

Egy új tanulmány megerősíti, hogy a Föld belső magja a szokásosnál lassabban forog 2010 óta. Ha ez a titokzatos tendencia folytatódik, az potenciálisan meghosszabbíthatja a Föld napjait.

A Föld belső magja egy nagyjából holdméretű szilárd vasból és nikkelből álló darab, amely több mint 4800 kilométer élyen fekszik a lábunk alatt. A külső mag veszi körül - a belső maghoz hasonló olvadt fémek szuperforró rétege -, amelyet egy szilárdabb, olvadt kőtenger, a köpeny és a kéreg borít. Bár az egész bolygó forog, a belső mag forgási sebessége eltérő lehet.

A tudósok körülbelül 40 évvel ezelőtt kezdték el feltérképezni a Föld belső rétegeit részletes szeizmikus aktivitási rekordokkal. Az akkori mérésekben a belső mag valamivel gyorsabban forgott, mint a köpeny és a földkéreg. Egy új tanulmányban azonban, amelyet 2024. június 12-én tettek közzé a Naturefolyóiratban, a kutatók azt találták, hogy 2010 óta a belső mag lelassult, és most valamivel lassabban forog, mint bolygónk külső rétegei.

„Amikor először megláttam a változást sejtető szeizmogramokat, megdöbbentem. Majd amikor további két tucat megfigyelést végeztünk, ugyanazt a mintát kaptuk, így az eredmény biztosan valós" - nyilatkozta John Vidale, a Dél-Kaliforniai Egyetem szeizmológusa.

Ha a belső mag forgása tovább lassul, gravitációs ereje végül bolygónk külső rétegeinek lassítását okozhatja, ami megváltoztatja napjaink hosszát, állítják a kutatók.

Mit jelent az időszámításra nézve ez a lassulás?

„A különbség szerencsére nem számottevő, nagyjából ezredmásodperc nagyságrendű lenne, amit jóformán nem is vennénk észre" - mondta Vidale. Ennek eredményeként valószínűleg nem kell átállítani az óráinkat, hogy alkalmazkodjunk a különbséghez, különösen, ha csak átmeneti változásról van szó.

Nem ez az első eset, amikor a tudósok azt sugallták, hogy a Föld belső magja lassul. A jelenséget körülbelül egy évtizede vitatják, de nagyon nehéz bizonyítani. Az új tanulmányban a kutatók több mint száz ismétlődő, ugyanazon a helyen előfordult földrengés adatait elemezték az Atlanti-óceán déli részén található Déli Sandwich-szigetek tektonikus lemezhatára mentén, 1991 és 2023 között.

A földrengések lehetővé tették, hogy a kutatók feltérképezzék a mag helyzetét a köpenyhez képest, és a mérések összehasonlításával a csapat láthatta, hogyan változott a belső mag forgási sebessége az idő múlásával.

Az idén publikált tanulmány az eddigi legmeggyőzőbb bizonyíték arra, hogy a lassulás bekövetkezett, habár a szakemberek nem tudják, mi okozhatja.

A belső mag továbbra is a Föld egyik legrejtélyesebb rétege. Az utóbbi években alkalmazott modern technológiák lehetővé teszik a kutatók számára, hogy új ismereteket szerezzenek róla. Azóta tudjuk, hogy nem teljesen gömb alakú, lágyabb a vártnál, nem pontosan a bolygó középpontjában van és rendelkezik egy legbelső maggal.

Forrás: LiveScience