Görögországba és Egyiptomba szánt terrakotta szobrocskákat vizsgáltak meg, és elképesztően érdekes következtetéseket tudtak levonni belőlük. Sok korábbi feltevést cáfoltak meg így.
Azt hihetnénk, hogy az ókori Egyiptom nyitott könyv a mai kor kutatói számára, ám ez koránt sincs így. Még azt sem tudjuk teljes bizonyossággal, mikor, milyen céllal és hogyan épültek a gigantikus gízai piramisok – és akkor a korabeli mindennapi élet kisebb tárgyi leleteiről még nem is beszéltünk.
Az ókori Egyiptom iránti globális érdeklődés egy évszázada szökött magasra, amikor rábukkantak a fiatal Tutanhamon fáraó csodás kincsekkel megrakott sírkamrájára. Kétségkívül ez a modern kor legnagyobb szenzációja ezen a téren, bár azóta is folyamatosan kerülnek elő érdekes tárgyi emlékek sok ezer évvel ezelőttről.
Közéjük tartoznak azok a kis terrakotta figurák is, amelyeken – ritka módon – ujjlenyomatok is fennmaradtak, így a szokottnál többet megtudhatunk készítőikről. Annyi bizonyos, hogy férfiak, nők és (meglepő furcsaságként) gyermekek is vannak az alkotók között.
A leletekre Thonis-Héraklion egyiptomi kikötővárosban bukkantak rá, és frissen tanulmányt is írtak róluk. Az Oxfordi Egyetem egyik PhD-hallgatójának sikerült életkor és nem szerint csoportosítania, kiknek is köszönhetjük a szárított agyagból formázott alkotásokat.
A Krisztus előtti 2-7. század közé datált tárgyak lelőhelye, Thonis-Héraklion gyors hanyatlásnak indult Alexandria megalapítása után, ezért kevésbé ismert a neve a közvélemény előtt. Az 1990-es években folytatott ásatások fedezték fel újra, és ott bukkantak rá 60 terrakotta figurára, amelyből 9-en tisztán látszanak az ujjlenyomatok is.
A Nílusból szerzett iszap szolgáltatta az alapanyagot, ám ez nem különösebben alkalmas kimunkált alkotások készítésére. Később már fejlettebb agyagmegmunkálási technikát ötlöttek ki az egyiptomiak, és minőségibb termékeket tudtak előállítani.
A kezdetleges szobrocskák készítői elsősorban alacsony státuszú férfiak voltak, de az ujjlenyomatok most rámutattak arra, hogy ez nem kizárólagosan férfiszakmának számított. Nők és gyermekek is gyárthattak efféle tárgyakat, és a mostani tanulmánynak mintegy 14 különböző „mestert” sikerült azonosítania.
Úgy tűnik, hogy az Egyiptomba szánt szobrokon dolgozhattak a nők és a kiskorúak, míg a görög „exportra” termelt árut férfiak készítették, hogy kifogástalan minőségűek legyenek. A gyerekek az ujjlenyomatok tanúsága szerint mindig felnőtt felügyeletével, segítségével dolgoztak, nincs olyan szobor, amin kizárólag az ő ujjaik mintázata szerepelne.
Friss leletek az eltűnt egyiptomi kikötővárosból: