Az uniós tagállamok valamelyikében történő jogosítvány bevonásról pár napon belül tájékoztatja a magyar hatóságot a külföldi iroda, mégis vannak, akik trükköznek.
Az Európai Unió közlekedésbiztonsági stratégiája az úgynevezett Vision Zero elven alapul, amelynek célja, hogy 2050-re nullára csökkentsék a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát a tagállamokban. Szakértők egy része szerint meglehetősen utópisztikus az elképzelés, de a tervek már készen vannak és a magyar autósokat, a hazai jogosítványok szabályait is érintik.
A program hosszú távú célkitűzése a közlekedés biztonságának fokozása, emberközpontúbbá tétele, valamint a modern technológiák és infrastruktúra fejlesztése révén a közlekedési balesetek minimalizálása. Az önvezető járművek, az intelligens forgalomirányító rendszerek és a balesetmegelőző technológiák (pl. automatikus vészfékező rendszerek) bevezetése kulcsszerepet játszik a Vision Zero céljainak elérésében.
Itthon megszerzett érvényes jogosítvánnyal bármelyik EU-s országban vezethetünk. Azonban, ha egy magyar jogosítvány birtokában követünk el olyan szabálysértést, amiért büntetést vagy vezetéstől eltiltást kapunk, akkor az csak abban az államban érvényes, ahol ezt elkövettük, a saját hazánkban vagy az unió többi tagállamában nem, tehát ott vidáman vezethetünk továbbra is? A válasz ma már egyértelműen nem.
A tagállamoknak tíz munkanapon belül kell egymást értesíteniük a döntésről, ugyanakkor 15 napon belül pedig arról is határozni kell, hogy a vezetéstől eltiltást alkalmazzák-e az EU egész területén a sofőrrel szemben, merthogy erre is lehetőség van.
Tavaly ősszel egy magyar férfi jogosítványát vették el Hollandiában. A 45 éves büntetett előéletű csökmői illetőségű, de Németországban élő férfival azonban itthon újat igényelt. A békéscsabai kormányablakban úgy nyilatkozott, hogy elvesztette az iratait, ezért kér újat. Miután kiderült, hogy szándékosan megtévesztette az ügyintézőt, közokirat-hamisítás miatt vádat emeltek ellene.
Elbúcsúzhatott az autójától és a jogosítványától is az a 19 éves magyar fiatalember, akit az osztrák rendőrök Szentmargitbányánál kaptak gyorshajtáson. A férfi a megengedett 70 helyett 155 km/h-val száguldott.
2024 márciusában Ausztriában jelentős szigorításokat vezettek be, amelyek szerint aki lakott területen belül 80 km/h-val, lakott területen kívül pedig 90 km/h-val túllépi a megengedett legnagyobb sebességet, annak akár lefoglalhatják és el is árverezhetik az autóját.
A 2050-ig tartó változtatások része a kereszteződések átalakítása, a kerékpárutak bővítése, a gyalogosok számára biztosított területek növelése, valamint a közúti jelzések és burkolatok korszerűsítése. Magyarország részesülhet az EU közlekedési alapjaiból, amelyeket az utak és kerékpárutak fejlesztésére fordítanak. Ez különösen a vidéki területeken javíthatja a közlekedési biztonságot.
A szigorúbb uniós szabályok Magyarországon is érezhetőek lesznek. Például az ittas vezetés szankciói tovább szigorodhatnak, és növekedhet a sebességmérés és egyéb közlekedési ellenőrzések száma.
Akinek még nem volt része benne, így zajlik egy rendőrségi közúti ellenőrzés szondáztatással Magyarországon: