maxinewz.hu
Keresés
Menü megnyitás
Borítókép:  Profimedia

A Concorde balesetében 113 ember halt meg mindössze néhány másodperc alatt, de még ennél is nagyobb lehett volna az elhunytak száma, ha ...

A Concorde repülőgépeket a brit és a francia kormány közös projektje keretében fejlesztették ki a hatvanas években. A munka 1962-ben kezdődött, és két vállalat közötti együttműködés eredményeként valósult meg: a British Aircraft Corporation (BAC) az Egyesült Királyságból és az Aérospatiale Franciaországból. A Concorde első repülése 1969. március 2-án volt, de  kereskedelmi szolgálatba csak 1976-ban állt.

A repülőgép számos technikai paraméterével tűnt ki a többi közül. Üresen 78 tonnát nyomott, maximális felszállósúlya azonban 185 tonna volt. Mégsem emiatt volt különleges. A repülőgép maximális sebessége nagyjából 2180 km/h volt, ez a hangsebesség kétszerese. 

A Concorde egyike volt azon kevés polgári repülőgépeknek, amelyek képesek voltak szuperszonikus sebességgel repülni. Ennek persze ára is volt, óránként 20 tonna kerozint égetett el.

Egyetlen tragédia megváltoztatta a Concorde megítélését

A Concorde történetében egyetlen halálos légi szerencsétlenség történt, de az is elég volt ahhoz, hogy megpecsételődjön a sorsa. 2000. július 25-én az Air France 4590-es járata lezuhant a párizsi Charles de Gaulle repülőtér közelében, nem sokkal a felszállás után. A baleset oka egy, a felszállópályán lévő fémdarab által okozott defekt volt, ami a repülőgép egyik gumiabroncsának felrobbanásához vezetett. A korabeli hazai híradásokat itt lehet elolvasni.

A leszakadó gumiabroncsdarabok megsértették az üzemanyagtartályt, ami tüzet okozott és leálltak a hajtóművek, amikor a gép már a levegőben volt. 109 ember veszett oda a fedélzeten (100 utas és 9 fős személyzet). További négy ember a szomszédos településen lévő reptéri szállodában vesztette életét, amikor a gép az épületre zuhant. 

Valószínűleg a pilóták megtettek minden tőlük telhetőt az utolsó pillanatokban és tudatosan kerülték el az egyik éppen leszállt Boeing 747-est, amelyen ott ült Jacques Chirac akkori francia elnök is. Nagyjából 7 méteren múlt, hogy nem sodorta el őket is a lángoló gép, de nem tudni, hogy ez egy szándékos manőver volt még a legutolsó pillanatban vagy szerencse a szerencsétlenségben. 

A baleset jelentősen hozzájárult a Concorde 2003-ban történő végleges kivonásához.

Habár a Concorde-nak a tragédia után még megkegyelmeztek. Egy évig tartó javítgatás, módosítás után 2001 júliusában a szupergép újra felszállhatott, és mivel a tesztút hiba nélkül zajlott, ismét New York felé vette az irányt.

Hihetetlenül peches időzítéssel szeptember 11-én volt az érkezés, pár órával az ikertornyok elleni terrortámadást megelőzően. Innen pedig már nem volt kegyelem, a légitársaságok elfordultak a drágán üzemeltethető repülőtől, és a Concorde rövid agónia után, 2003-ban végképp eltűnt az égről.

A tragikus balesetről videófelvétel is készült: